Vad är grejen?

Ja, det är ju lite konstigt att jag drar i gång den här bloggen samtidigt som jag håller på med två byggprojekt, varav ett hus, och dessutom jobbar 150% och har ganska många barn i min familj. Lustigt nog så tror jag aldrig att jag har lagat så lite schysst mat som jag har gjort sedan jag startade den här bloggen. Min matlagning håller helt på att balla ur. Idag gjorde jag något som jag aldrig trodde att jag skulle göra: Jag köpte sån här rattatouille på konserv. Den var god i och för sig, men...

Ja ja, det här var aldrig tänkt att vara någon blogg om endast "finmat", men någon måtta får det ju vara!
Jag har ändå inte givit upp helt, hoppas ni inte har gjort det heller.
Häng kvar ett litet tag till så får vi se vad som händer...

8 kommentarer:

Unknown sa...

All glädje utan rotmos är konstlad glädje.
(Torsten Ehrenmark, 1919-1985)

Vi ger aldrig upp, vi står vid din sida och väntar tålmodigt. Bygg ditt hus, jobba ett par veckor, pussa på dina barn och ägna dig sedan åt kulinariteterna.

Söderberg sa...

Tack för stödet Nisse, du är bäst!

Huskorset sa...

Håller med Nisse, där.
Vi har tålamod.

I väntan på kan jag berätta att vi idag ska äta ugnsstekt fläskytterfile marinerad i olivolja, apelsinjuice, agavesiprap, fr senap, dragon, timjan, kanel, kardemumma, havssalt, kryddnejlika, krydd-och svart peppar. Haru nåt tips på nåt kul tillbehör? Om du har tid, alltså.

Söderberg sa...

Du är också bäst!

Hm...väldigt smakrikt fläsk..
Jag gillar ju mos, det brukar funka till fläsk. Milt och gott.

Kanske ett tråkigt förslag, men:

Tryffelmos och rödlöksmarmelad med fikon?


Gör ett mos på mandelpotatis (eller annan sort efter tycke och smak), mixa det ganska slätt med mycket smör och en del grädde. Finhacka ca 2 msk pickles och häll i tryffelolja efter smak (Men ganska mycket tycker jag). Det gör inget om man har lite parmesan i heller. Kom ihåg att salta ordentligt! Lite vitpeppar är också gott.

Rödlöksmarmelad:
Reducera balsamvinäger, häll i kalvfond och koka koka koka. Fyll på med vatten efter behov. Addera nåt sött (Ganska mycket). Sautera försiktigt rödlök och några färska fikon skurna i samma storlek som löken i en panna vid sidan. Häll sedan i blandningen i reduktionen och låt puttra länge. Smaka av med lite salt och peppar. Ju längre den kokar desto bättre.

Huskorset sa...

Åh...mums och inte alls tråkigt. Den tar vi. Anything med tryffel och jag är såld.

Söderberg sa...

Ok, kul!

Berätta hur del blev sen, jag har aldrig lagat det själv.

Huskorset sa...

Äh. FS tog över och tiden blev knapp och det blev ugnsrostade grönsaker m chèvre & gräddsås istället.
DET blev lite tråkigt. Helt ok, men tja, "som vanligt".

Söderberg sa...

Det låter i och för sig toppen också! Nästa gång.