Gängmörad biff

Meny:

Sigtuna Black October - mörk lager

Tryffeldoftande svampsoppa på karljohan och trattkantarell
Bedarö Bitter

Gängmörad biff med hemslagen anchochili- och timjanmajonäs, friterad sötpotatis och vaxbönor.
Cotes du Rhone, E. Guigal -06

Comte, Chimay-ost, prosciutto, olives de moutarde och lite surdegsbröd
Cotes du Rhone, E. Guigal -06

Bastu
Heiniken och Fernet

Betyg: Mat: 9/10, kvällen totalt: 8/10


Sent i går eftermiddag kände jag att jag var tvungen att hitta på något kul även till lördagsmiddagen. Jag hade egentligen tänkt ta det lugnt och typ beställa hem lite pizza eller nåt. Men jag ändrade mig som sagt. Jag slängde jag in ungarna i bilen och kastade mig iväg till Nytorget Urban Deli. Det är verkligen inte det bästa stället att handla kul mat på, men det är helt ok, och det ligger nära och det har öppet sent, till kl 01.00!!

Jag var sugen på en rejäl köttbit. Dessutom hade jag snackat med min kompis Mårten som skulle göra en hemslagen anchochili-majonäs till en enrisrökt torskrygg. Jag tänkte att det skulle kunna passa till kött också. På UD hade de en biff som de mörat själva, den såg kanon ut, så den slog jag till på.

Fettkappan ligger nedåt...


Utöver det hade jag ingen riktig plan utan köpte på mig lite olika grejer som såg goda ut. Bland annat färsk karljohansvamp och färska trattkantareller.





När jag kom hem bestämde jag mig för att göra en svampsoppa så jag satte igång med det direkt.

Karljohan...


...smörstektes tillsammans med trattkantareller


Sen var det inga konstigheter. När svampen stekt ett tag hade jag i lite charlottenlök, färsk timjan och lite lite vitlök. Det fick gå ett tag och sen fyllde jag på med lantbuljong, grappa (Jag hade ingen Sherry hemma) och grädde. Först tog jag dock bort lite svamp för garnering. Det stod sen och puttrade tills det nästan var dags för servering. Då mixade jag allt och smakade av med lite vitpeppar, salt och vit balsamvinäger. Slutligen ringlade jag över lite tryffelolja och garnerade med svamp och timjan.

Svampsoppa


Köttet stekte jag och lät gå klart i ugnen. Vaxbönorna kokade jag snabbt i lättsaltat vatten. Sötpotatisen skar jag i tjocka stavar och blancherade snabbt innan jag friterade dem.

Den torkade Anchochilin fick ligga i hett vatten några minuter innan jag hackade den. Sen förberedde jag majonäsen. I en bunke hade jag:

En halv hackad/mosad anchochilifrukt + lite av vattnet som den legat i (Edit: Strunta i vattnet)
Lite lite vitlök
Vit balsamvinäger
Hackad färsk timjan
Honung
Extra lite dijonsenap
Salt och vitpeppar

Sen mixade jag allt med två äggulor och hällde i olja tills konsistensen blev bra.
Inga konstigheter där heller.
Och det var det hela. Köttet var riktigt riktigt bra!! Helt grymt faktiskt. Och det hela funkade bra tillsammans. Det möra köttet skuret i tunna skivor, syrligheten och hettan från majonäsen, den söta friterade sötpotatisen och de milda vaxbönorna. Vinet fungerade också väldigt bra till detta. Det enda som gör att hela måltiden inte blev en 10:a (!) var svampsoppan, som bara var "jättegod".

Biffen


Avslutningen med en liten, mycket enkel, ost och charkbricka var precis lagom. Det enda jag vill flagga lite extra för är de "Olives de moutarde" jag köpte på Urban Deli. De är mycket trevliga. Det är väl typ oliver inlagda i någon sorts söt druvjuice med senapsfrön. De är toppen!!

Efterrätt



Tack/S

3 kommentarer:

Huskorset sa...

Tack själv!

Die Quelle sa...

Tror att oliverna är inlagda i honung och senapsfrön.
Det säger i alla fall min bror som jobbar där.

Söderberg sa...

Aha! Toppen! Jobbar han där alltså? Kul, då ska jag snacka med honom nästa gång jag är där.