Gårdagens middag

Meny:

Renfilé med viltrub, sauterad ostronskivling, råstekt potatis, viltsås och färskostkräm
Cotes du Rhone, E. Guigal -06

Varma hallon med italiensk vaniljglass och grädde

Kaffe
Grappa Amarone

Comte, tryffelhonung och lite surdegsbröd
Cotes du Rhone

Zlatan
Bedarö Bitter

Bastu
Heiniken och Fernet

Betyg: Mat: 6/10, kvällen totalt: 8/10

Ok.

Igår kände jag äntligen för att göra ett försök igen. En del grejer som stressat mig lite i veckan löste sig.
Förkylningen hade börjat klinga av och allt virke till mitt husbygge var beställt och levererat.

Jag var sugen på vilt. Jag gjorde en hjortfilé för några månader sedan som blev väldigt lyckad, kanske topp-tio någonsin.
Med den måltiden i färskt minne satte jag igång att planera. Dessutom var jag sugen på att testa Ica Liljeholmen som en god vän hade rekommenderat varmt. Oftast brukar jag handla på någon saluhall när jag vill ha det lite extra trevligt, men den här gången tänkte jag alltså testa Ica istället.

Väl framme insåg jag att det trots allt ändå var en vanlig Ica-butik, visserligen VÄLDIGT välsorterad, men ändå...
Det innebar bland annat att de inte hade varken hjort eller ren färskt. Så jag köpte frusen renfilé från Polarica eller vad de heter. Den var iofs väldigt bra, men... dessutom hade jag hoppats att de skulle ha egen fond som de sålde över disk. Det hade de inte. Så jag köpte nån knorr viltfond. Den har jag köpt förut. Den smakar mest salt. Men jag hade inte tid att ta mig till Hötorgshallen så det fick bli den ändå.

Som sällskap när jag lagade maten hade jag en Coopers Vintage Ale




Renfilé med viltrub, sauterad ostronskivling, råstekt potatis, viltsås och färskostkräm.


Det blev helt ok.

Först trimmade jag köttet och gned in det med en blandning av enbär, salt och svartpeppar som jag mortlade.

Sen kokade jag upp viltfonden och lät den reducera till hälften ungefär. Varpå jag hällde i en rejäl skvätt grappa och en del råsocker och lät det puttra länge länge. Sen i med grädde och koka vidare för att, när resten av maten var klar, blänka av med en rejäl klick finsmör och hälla i en halv näve frysta lingon.

Ostronskivlingen stekte jag i (mycket) smör med lite lite scharlottenlök och vitlök. När den var klar blandade jag i lite tryffelhonung.

Renfilén brände jag på och slängde sen in i ugnen. Tyvärr så upptäckte jag lite för sent att min stektermometer inte riktigt funkade som den skulle (!). Helt värdelöst... Det innebar att köttet blev lite mer tillagat än jag hade tänkt mig. Jag brukar vilja ta ut det riktigt tidigt. Typ 52 grader. Så blev det inte nu... Men det blev ok ändå.

Potatisen skivade jag och råstekte, inga konstigheter där. (Var inte rädda för att ha i lite extra smör dock...)

Slutligen så gjorde jag även en lite färskostkräm på Kesella, citronskal och bladpersilja. Den smakade jag av med lite salt och peppar och lite lite olivolja.


Sammanfattning: Helt ok, inte väldigt fantasifullt (Jag var dock ensam hemma med 3 barn i åldrarna 2-6 år). Med lätt överkokt ren och den halvtråkiga knorrfonden så kan det inte bli mer än 6/10 i betyg.

Hörs/S




Inga kommentarer: