Dagens middag

Köttfärsbiffar med potatis.

Jag vet inte hur det är tänkt, men jag gör alltid någon sort "sås/marinad" som jag blandar i köttfärsen.
Den kan till exempel innehålla, som idag; smoke-essens, texas smokehouse barbecuesås (Fast det heter ju egentligen Texas Longhorn), grädde, lite honung, salt, peppar, piri piri, vitlök och lite örter.
Sen blandar jag ihop det hela, kanske med nåt ägg och/eller ströbröd och bränner på skiten snabbt i stekpanan och sen in i ugnen (Jag lagar oftast till 7-8 personer eftersom jag har en stor familj).

Hur gör ni? Har ni några bra tips?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag brukar smaksätta färsen såhär; finhacka timjan, basilika, bladpersilja och en sardell eller två, blanda med olivolja, fransk senap, vitlök, salt och peppar. Häromveckan gjorde jag en variant med rödbetor, kapris och senap, smarrigt det oxå.

Huskorset sa...

Kan vara olika geleér som sötningsmedel, hackad mozzarella eller feta, kryddpeppar, ansjovis. Fast inte allt samtidigt. Det blir ju olika varje gång - på gott och ja, inte ont, men lite mindre gott.

Söderberg sa...

Aha, nu såg jag era kommentarer. Hade missat dem.
Nils: Låter grymt. Så blir det nästa gång.
HK: Ost är ju alltid bra som smaksättare. Och ja, det blir ju olika varje gång.