Pasta Vongole

Hej.

För ett tag sedan hade min lokala Ica-butik fått in en leverans med trevliga skaldjur. Jag slog direkt till på ett nät med vongolemusslor och några ostron. Det gäller att passa på.
Jag bestämde mig för att göra en enkel pasta med vongole.
Det första jag gjorde var att lägga musslorna i ganska salt vatten i ca 10 min så att de "spottar ut" ev sand och liknande.



Under tiden de låg där gav jag mig på ostronen som jag tänkte ha som lite snacks medan jag lagade maten. Det gick ganska bra att få upp dem. Jag är verkligen inget proffs på det, men det går bättre och bättre för varje gång. De sköljde jag ner med ett glas Cremant de Limoux. Toppen!

Söderberg - Ostronen, 1 - 0


Efter att jag satt på pastan var det dags att köra igång lite olivolja med vitlök och chili i en panna och slänga i musslorna.



Slutligen hällde jag i pastan och ganska mycket persilja och parmesan. Jag tyckte att det blev toppen, och de tre småungarna verkade och tycka att det var kul och sitta och plocka med musslorna. Nästa gång tror jag att dock att jag kompletterar med lite vongole på burk så att det blir lite mer musslor.

Tada!


Till middagen lyssnade vi självklart på detta. Vad passar bättre till pasta än Jackson Browne?

Inga kommentarer: