Grisracks

Gårdagkvällens meny

1. Ost och körv + Liberty Ale

2. Långbakade grisracks från Domta gård med rostade majrovor, jordärtskockspuré och rödvinssky med rostad vitlök + Valpolicella Superiore från Allegrini.

3. Äppelkompott m vaniljsås


Inga konstigheter egentligen. Handlade loss lite på Urban Deli. Tyvärr blev racksen inte fullt så "långbakade" som jag tänkt pga tidsbrist. Dagishämtningar, städning m.m. kom liksom emellan. Men de var väl inne i ca 2 timmar iallafall.

Jag kryddade dem ganska rejält på utsidan med div grejer som jag har glömt nu. Men det var lite BBQ-aktigt. När de var klara var svålen fint knaprig och köttet var saftigt och gott.

Underst i ugnen lade jag in majrovorna med lite olivolja, salt och peppar och några solovitlökar. Jag hällde också på lite mousserande.

Till det gjorde jag en puré på mandelpotatis och jordärtskocka med de vanliga ingredienserna: grädde, smör, salt och vitpeppar, lite parmesan och tryffelolja. Den blev perfekt.

Sen kokade jag ihop "hemlagad" kalv- och kycklingfond, som jag också köpt på UD, med rödvin. Jag lät några timjankvistar koka med och mosade i några ungsbakade vitlöksklyftor. Dessutom hade jag i muscovadosocker, kanel, muskot, lite balsamvinäger + lite annat. Såsen reducerade jag tills den var ganska tjock. Den blev väldigt mustig och smakrik.

The rest is history, men jag tyckte i all ödmjukhet att det var topp 3 i år. Min matgäster Henrik och Anna verkade också mycket nöjda.
Tack/S

Fina racks


Än en gång en lite väl rustik uppläggning, måste jobba på det...


Trevligt vin som passade MYCKET bra till huvudrätten! En Valpolicella Superiore från Allegrini.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hello käre matekvilibrist. Vilken temperatur och nivå i ugnen körde du grisen på? Hur länge fick majrovorna gå med?

/ din trogne följeslagare i matrymden

Söderberg sa...

Tjena Nisse!

Jag höftade järnet som vanligt. Hade tänkt köra typ 100 grader 1 3.5 timmar, men det blev väl kanske 150-175 i ca 2 timmar.

Majrovorna gick med hela tiden underst i ugnen. Jag vet inte hur de skulle bli, men jag tyckte de blev kanon.